Vingåker tar initiativ till ett seriöst arbetsmarknadsprojekt


Finns det någon kommun i landet som har råd att inte ta arbetslösheten bland framförallt ungdomar på allvar?


Att bygga ett kommunalt arbetsmarknadsprojekt för ungdomar med en ansvarig arbetsmarknadscoach med

stor erfarenhet är inga svårigheter. De redan etablerade kontaktytorna finns redan, vilket bör vara ett samarbete

med Arbetsförmedlingen, Regionförbundet (EU-projekt, utökade ekonomiska medel), Viadidakt,

studievägledning, utvecklingsenheten, näringslivsfunktionen, socialnämnden

och barn och utbildningsförvaltningen med flera.


Målet är att Vingåkers arbetssökande ungdomar känner att kommunen bryr sig, och tar ansvar för deras framtid.

De ska känna att de ingår i ett sammanhang där det tidsbestämda projektet ska ge stöd i deras arbete med

att finna en egen försörjning. Detta oavsett om de blir kvar i kommunen eller flyttar för att finna en försörjning.

De ska på sikt bli kommunens goda ambassadörer var de än hamnar, för att där de bor och arbetar prata gott

om sin gamla kommun. Ett av kommunens slutmål måste vara att de så småningom ska flytta tillbaka och

bli permanenta kommuninnevånare i Vingåkers kommun. 


Projekttiden bör vara åtta månader för att på ett seriöst sätt hinna kartlägga deras vilja och styrkor. Lära sig marknadsföra sig och hur man söker, var man söker och när man söker jobb och/eller praktik.

Fokus efter kartläggning och upprättad handlingsplan, vilken ska var individuell, ska vara faktasökning

för att komma framåt mot målet i handlingsplanen. Det kan vara en praktik som är kortare, eller längre.


Krävs studier för att nå målet? Någon kanske vill starta eget eller skapa ett kollektiv med likasinnade.

Det kan vara att söka arbete någon annanstans än i Vingåker.


Norska arbetsgivare värderar svenska ungdomar högt och betalar mycket bra löner. Men det ska vara inriktning

på både den privata och kommunala/offentliga marknaden. De ska i projektet få kompetens om var deras arbetsmarknad finns, skriva bra ansökningshandlingar för att kunna marknadsföra sig. Presentationsteknik

och telefonteknik bör vara obligatoriska programpunkter. Kommunens goda samarbete med företagarna

ska självklart nyttjas.


Hasse Averheim (VTL)